Viime vuosina olemme saaneet lukea paljon mustikoiden terveysvaikutuksista. Mustikoiden syöminen voi estää kroonisia sairauksia, vähentää vatsan seudun rasvaa, estää diabetestä, parantaa näköä, muistia ja tasapainoa ja paljon muuta.

Mustikkalajikkeita

Pensasmustikka

Highbush mustikoita

Highbush mustikka eli pensasmustikka on lajike, joita myydään useimmin kaupoissa. Mustikka kasvaa pensaissa, joiden korkeus on 2–3 metriä ja jotka istutetaan pitkiksi riveiksi. Marjat korjataan käsin tai jopa koneella. Käsinkorjattuja marjoja myydään yleensä tuoreina kaupoissa, kun taas koneella korjatut marjat pestään ja jäädytetään
.

Villimustikka

Villejä mustikoita ei nimensäkään mukaisesti viljellä, vaan ne kasvavat luonnollisesti lähes kaikkialla Suomen metsissä. Nämä kylmänkestävät lajikkeet ovat yksi kolmesta Pohjois-Amerikasta kotoisin olevista marjoista (muut ovat karpaloita ja viinirypäleitä). Mainen osavaltio Yhdysvalloissa ja Kanada ovat näiden marjojen tärkeimmät tuottajat.

Rabbiteye mustikat

Rabbiteye mustikat esiintyy Yhdysvaltojen eteläosissa, ja ne ovat selkeästi hinnoiltaan edullisin mustikkalaji. Mustikkapensaat kasvavat 2-4 metriä korkeina, tuottaen vaaleansinisiä marjoja, jotka kypsyvät toukokuun lopusta heinäkuun puoliväliin.

Mustikoiden antioksidantit

Tutkijat kiinnostuivat mustikoista 1990-luvulla niiden korkean antioksidanttipitoisuuden vuoksi. Antioksidantit ovat vitamiineja, mineraaleja ja muita aineita, jotka auttavat neutraloimaan mahdollisesti vahingollisesti varautuneita hiukkasia, joita kutsutaan vapaiksi radikaaleiksi. Vapaat radikaalit on taasen liitetty läheisesti syöpään, sydänsairauksiin, Alzheimerin tautiin ja muihin kroonisiin terveysongelmiin. Antioksidanttien hyötyjä on hitaampi ikääntyminen, syövän ehkäisy ja ne myös parantavat sydämen suorituskykyä.

Mustikan hehkutusta!

Ei ole yllättävää, että mustikankasvattajien yhdistykset aloittivat tutkimuksen mustikoiden terveyshyödyistä ja hehkuttavat vaatimattomia pieniä marjoja suurilla väitteillä. Pohjois-Amerikan villimustikkayhdistys on hehkuttanut villimustikoita nimellä “Nature’s Super Antioksidant Fruit”, kun taas Yhdysvalloissa Highbush mustikkaneuvosto on tavaramerkkinsä nimittänyt sanat: ”Little Blue Dynamos”. Valmistajat ovat alkaneet myydä terveystuotteina mustikkamehua, mustikkauutteita, kuivattuja mustikoita ja muita mustikkatuotteita.

Onko mustikoiden syöminen todella terveellisempää?

Vaikka tutkimus tukee kaikkia väitteitä mustikoiden voimakkaista terveysvaikutuksista, on tärkeää huomata tutkimusten asiayhteys. Monet tutkimuksista, joihin viitattiin toimialajärjestöjen verkkosivuilla ja artikkeleissa, joissa väitettiin niiden terveyshyötyjä, tehtiin itse asiassa pelkästään hiirillä ja muilla pieneläimillä. Esimerkiksi puolet USDA:n mustikkatuotteiden tutkimuksusta, sisälsi ruokintaa hamstereille ja hiirille. Tämä tutkimus paljastaa monia mielenkiintoisia mahdollisuuksia – ja suuri osa tutkimuksesta suoritetaan kyllä moitteettomasti. Silti hiiristä ihmisiin taitaa olla vielä pitkä matka!

Syöminen mustikoita

Ennen kuin näiden eläinkokeiden tulokset ovat vahvistettu ihmiskokeissa, emme tiedä tarkalleen, kuinka paljon mustikoita voi olla hyötyä terveydellemme – ja jopa silloin vaikutus vaihtelee todennäköisesti suuresti yksilöllisesti. Ihmiset syövät useampaa kuin yhtä ruokaa, ja muut tekijät – genetiikka, ympäristö, käyttäytyminen, kuten tupakointi, paino ja fyysinen aktiivisuus – vaikuttavat myös siihen todennäköisyyteen, että koehenkilölle kehittyy sairaus. Itse asiassa nämä ovat syitä miksi tutkimukset hiirillä on paljon helpompia ja tutkijat aina vaan palaavat hiirten tutkimiseen!